رجیستری تلفن همراه و نکاتی که باید درباره ی آن بدانید
اسمارت کاور: با اجرای رجیستری دریافت کد IMEI یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد کد IMEI برای هر تلفن همراه منحصر به فرد است.
به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، به عبارتی که هیچ دو دستگاهی نیستند که کد IMEI مشابهی داشته باشند و این مساله سبب می شود تشخیص و پیگیری موبایل های دزدیده یا گم شده ممکن شود؛ مواردی که به عنوان برخی از اهداف رجیستری هم به آن اشاره شده است.
اما ممکنست کاربران گوشیهای موبایل این سوال را داشته باشند که چطور میتوان این کد را دریافت کرد؟ یکی از راه های آگاهی از کد IMEI، مشاهده آن روی جعبه تلفن همراه و همین طور پشت باتری گوشیهایی است که باتری آنها داخلی نباشد؛ البته علاوه بر این که این شناسه بر روی جعبه و باتری گوشی وجود دارد، با ارسال کد دستوری *#۰۶# هم قابل دریافت است.
نکته قابل توجه این است که کد IMEI از خود دستگاه تلفن همراه هم قابل دریافت است و برای دریافت این کد لازم بوده به منوی اصلی گوشی خود رفته، وارد بخش تنظیمات (Setting) شوید و در قسمت درباره ی تلفن (About)، وضعیت تلفن را پیدا کنید تا کد ۱۵ رقمی IMEI گوشی برای شما نمایش داده شود. در نهایت کاربران گوشیهای همراه همین طور برای آگاهی از سنجش اصالت گوشی و قاچاقی نبودن آن، می توانند با دریافت شناسه IMEI بوسیله کد دستوری *#۰۶#، این شناسه را با برچسب روی جعبه گوشی و کد باتری مطابقت دهند و در صورتیکه این سه کد یکسان باشد، آنگاه می توانند آنرا به شماره سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۸۷ ارسال کرده و با استعلام از شبکه اپراتورها، صلاحیت گوشی را احزار و از قاچاقی بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنند.
در صورتیکه تلفن همراه بصورت رسمی وارد شده باشد، این پیام متنی در پاسخ برای ارسال کننده پیامک، ارسال می شود که «شماره درخواستی برای کالاهای زیر ثبت شده است»، اما در صورتیکه تلفن همراه مورد نظر بوسیله مبادی غیررسمی و قاچاق به کشور وارد شده باشد، متقاضی با چنین پیامکی مواجه می شود که «شماره استعلام شده در پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت نشده است.
هشدار غیرقانونی بودن دستگاه
اما اگر برای کاربری پیامکی با مضمون پیامک هشدار: دستگاه با مشخصاتی جزء دستگاه های قانونی ثبت شده نیست و از تاریخ مشخصی در شبکه سرویس نخواهد گرفت ارسال شود به به سبب ثبت نبود نشناسه(IMEI)دستگاه در سامانه همتا است.
درصورتیکه کاربری این پیامک را دریافت کرده باشد ممکنست یکی از دلایلی که در ادامه گفته می شود را داشته باشد. اگر دستگاه وی دارای دو اسالت (شکاف برای قرارگیری سیمکارت) است و تنها یکی از اسالتها را پیش از مشمول شدن دستگاه خود در طرح رجیستری، استفاده میکرده با قرار دادن سیم کارت در اسالت دوم، این پیامک را دریافت خواهدنمود.
در چنین مواردی باید بوسیله پروسه «افزودن دستگاه»، شناسه(IMEI)تمامی اسالت های دستگاه خودرا در سامانه همتا ثبت کند.
حالت دوم: دستگاه شما قاچاق است.
با اجرای طرح رجیستری، دستگاه هایی که پیش از شروع طرح در کشور روشن نبوده یا از مبادی قانونی کشور وارد نشده باشند، نمی توانند بصورت دائم از خدمات شبکه های اپراتوری کشور بهره گیرند بدین سبب بعد از ۳۰ روز قطع خواهند شد. برای اطلاع از قانونی بودن دستگاه خود می توانید بوسیله درگاههای سامانه همتا و استعلام اصالت اقدام کنید. بدین سبب یکی از دلایلی که میتواند موجب ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه برای شما شود، این است که دستگاه قاچاق بوده و بعد از شروع طرح رجیستری، برای نخستین بار روشن شده است. قابل ذکر است هیچ راهکاری برای ثبت این دستگاهها وجود ندارد وحتی اگر پس ازخرید، متوجه این مساله شدید، بادر دست داشتن فاکتور به فروشگاه مربوطه مراجعه ودستگاه را به فروشنده بازگردانید.
فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت شده، به شما تحویل دهد. در صورت عدم همکاری فروشنده می توانید بوسیله سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان پشتیبانی از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، بصورت اینترنتی، شکایت تنظیم کرده تا پیگیری موضوع، در دستور کار نهادهای نظارتی کشور قرار گیرد.
حالت سوم: شما مسافر هستید اماشناسه(IMEI)دستگاه خودرا ثبت نکرده اید
با توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسالمی ایران در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۶، مسافرینی که از خارج کشور دستگاه سیم کارتخور مشمول طرح رجیستری، خریداری نموده اند، باید دستگاه خودرا ثبت کنند. در صورت عدم ثبت شناسه(IMEI) دستگاه این مسافران، این دستگاهها نمی توانند بصورت دائم از خدمات شبکه های اپراتوری داخل کشور بهره برده و پس ازمدت ۳۰ روز قطع خواهند شد.
پس یکی دیگر از دلیلهای ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، این است که مسافر خارجی بدون این که دستگاه خودرا ثبت کند آنرا روشن کرده و از شبکه اپراتوری داخل کشور استفاده می نماید. بدین سبب چنانچه قصد وارد کردن دستگاه سیم کارتخور به ایران را دارید و می خواهید بیش از ۳۰ روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاهتان استفاده کنید، باید در زمان ورود به کشور دستگاه را در گمرک اظهار کرده و سپس نسبت به ثبت دستگاه در سامانه گمرک اقدام کنید.
حالت چهارم: دستگاهتان را تعمیر کرده اید وشناسه(IMEI)آن، تغییر کرده است
در ابتدا لازم به ذکر است که شناسه(IMEI)دستگاه های دارای سیم کارت، به عنوان شناسه رهگیری این دستگاهها به حساب آمده و هرگونه تغییر در آن، غیرقانونی می باشد. بدین سبب اگر قصد تعمیر دستگاه خودرا دارید، حتما این نکته را درنظر داشته باشید که شناسه(IMEI)دستگاهتان نباید در پروسه تعمیر، تغییر کند.
اما چنانچه دستگاهتان را تعمیر کرده اید وشناسه(IMEI)آن تغییر کرده است و بهر دلیلی، هم اکنون، به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه(IMEI)قبل از تعمیر را روی دستگاهتان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما پروسه ثبت تعمیری را درنظر گرفته است. بدین سبب می توانید در صورت تکمیل موفقیت آمیز پروسه ثبت تعمیری درسایت همتا، شناسه(IMEI)بعد از تعمیر را جایگزین شناسه(IMEI)قبل از تعمیر کنید. بدین سبب یکی دیگر از دلیلهای ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، آنست که شناسه(IMEI)دستگاه شما بعد از تعمیر، تغییر کرده باشد.
حالت پنجم: دستگاه به سبب تخلف در ثبت، غیرقانونی شده است
در صورتی که برای ثبت دستگاه تخلفی انجام شده باشد، سامانه همتا دستگاه های متخلف را شناسایی و قطع خواهدنمود. لازم به تاکید است که در این حالت دستگاه های متخلف تحت هیچ شرایطی امکان بازگشت به حالت قانونی را نداشته و برای همیشه از سرویس گرفتن در شبکه اپراتورهای داخل کشور محروم خواهند شد.
منبع: smartcover.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب