مدیر دفتر توسعه كسب و كار بین الملل:
بخشنامه جدید پشتیبانی از صادرات دانش بنیان ۱۰روز آینده ابلاغ میشود
به گزارش اسمارت کاور، مدیر دفتر توسعه کسب وکار بین الملل مرکز تعاملات بین الملل اظهار داشت: حمایت هایی در امتداد توانمندکردن دانش بنیان ها در صادرات در نظر گرفته شده و بخشنامه جدید حمایتی تا 10روز آینده ابلاغ می شود.
به گزارش اسمارت کاور به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست شرکت های حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی به همت باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان برگزار گردید.
سید مجتبی قدمگاهی، مدیر دفتر توسعه کسب وکار بین الملل مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی طی سخنانی در این جلسه که با حضور مدیران شرکت های این حوزه و سیاستگذاران و فعالان حوزه دانش بنیان برگزار شد، عنوان کرد: تسهیل امور کسب وکار شرکت های حوزه فناوری های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی از اولویت های معاونت علمی است. خوشبختانه در بخش کشاورزی و صنایع غذایی تحریم ها کمتر اثرگذار بوده اند چونکه تا حالا غذا بصورت رسمی و مستقیم تحریم نشده است. هدف ما توانمند کردن شرکت های حوزه های مختلف در صادرات بین الملل است؛ بطورمثال مدتی قبل برای شرکت های دارویی، مباحث رجیستر دارو در کشورهای مختلف را طی کارگاهی آموزش دادیم.
وی تصریح کرد: در بحث کشاورزی، استانداردهای مختلفی برای صادرات وجود دارد و هر کشور برای ورود ماشین آلات، سموم، آفت کش ها، کودها و … مقرراتی را تدوین کرده است. توانمندسازی شرکتها در گرفتن استانداردهای لازم در کریدور صادرات صورت می گیرد. در راه توانمندسازی شرکت ها، شناخت نقاط ضعف و قوت شرکتها برای ما خیلی مهم است و بنابراین به برگزاری گردهمایی در عرصه های صنعتی مختلف با حضور شرکتها اقدام می نماییم. نکته اصلی اینجاست که شرکتها باید توجه نمایند، نقش ما در نهایت تسهیل کننده است و فقط به طی مسیر صادرات کمک می نماییم. پل های اولیه را ایجاد می نماییم و تلاش داریم مشکلات و چالش های پیش روی شرکتها برای ورود به بازار بین الملل را رفع نماییم.
به گفته قدمگاهی، این خود شرکتها هستند که باید برای برندینگ، مارکتینگ، توسعه بازار صادراتی و … هزینه کنند. دفتر توسعه کسب وکار بین الملل هم در این خصوص حمایت هایی را برای شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور در نظر گرفته است که طی بخشنامه هایی با بندهای مختلف که بصورت تخصصی تدوین شده اند، ارائه می شوند.
وی اشاره کرد: بتازگی این بخشنامه ها ویرایش و اصلاح شده به صورتی که اعداد حمایتی بیشتر و برای شرکتها جذابیت بیشتری داشته باشد. این بخشنامه طی ۱۰ روز آینده ابلاغ می شود. تمام این حمایت ها به شرکتها کمک می کنند که در آغاز مسیر صادرات و ورود به بازار با مشکلات کمتری مواجه شوند.
مدیر دفتر توسعه کسب وکار بین الملل مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی تصریح کرد: همچون این خدمات، ارسال نمونه محصول، پشتیبانی از حضور در نمایشگاه های بین المللی، بازاریابی، مشاوره، تحقیقات بازار، گرفتن گواهینامه ها و استانداردها، انباداری در کشور مقصد و …است. یکی دیگر از حمایت های مهم مربوط به بحث تامین مالی برای شرکت هاست. منظور از تامین مالی فقط اعطای وام نیست و درصدد هستیم در ضمانت های وام و کل پروسه تامین مالی کمک کننده باشیم.
وی با اشاره به اینکه برند مشترک برای صادرات یکی از روش های تثبیت یک محصول در بازار و حضور قدرتمند شرکتها در بازار هدف است، اضافه کرد: مسلم است که حضور شرکتها بصورت مستقل، نتیجه چشم گیری در بر ندارد چونکه در بین دیگر رقبا که سالهاست درحال صادرات هستند، نمی توان به آسانی فعالیت کرد. حتی به اذعان مدیران شرکت های بزرگ ایرانی، این شرکتها در سطح بین الملل، کوچک محسوب می شوند. راهکار ما برای این مساله، ایجاد کنسرسیوم، تعاونی، شرکت مشترک و … است که با به هم پیوستن شرکت ها، یک برند مشترک برای فروش ایجاد شود.
وی اشاره کرد: فروش محصولات در یک سبد واحد و با هم افزایی توان شرکتها می تواند در میزان فروش آنها اثر چشم گیری داشته باشد. هم اکنون ما ۳۰ کارگزار بین المللی در کشورهای مختلف برای تسهیل امور صادراتی شرکتها داریم. این کارگزاران شبکه ها و کانال هایی دارند ولی در خیلی از موارد بصورت سنتی فعالیت می نمایند و تلاش می نماییم تا این کارگزاران را به سمت حوزه های دانش بنیان هدایت نماییم. به صورتی که بتوانیم از شبکه های ارتباطی آنها به نفع شرکت های دانش بنیان استفاده نماییم. همین طور تلاش می نماییم تعداد این کارگزاران و دفاتر تا آخر سال به ۶۰ عدد افزایش یابد.
قدمگاهی تصریح کرد: مزیت استفاده از این ظرفیت، برای شرکتها در این است که بجای ورود به یک بازار ناشناخته بدون هیچ نوع شبکه، می توانند از تجربیات بعضاً ۳۰ و ۴۰ ساله کارگزاران در کشور هدف استفاده نمایند. یک شرکت در بدو ورود به کشور هدف باید فقط یک سال برای شناخت خود، ثبت شرکت، بررسی رقبا، مطالعه بازار و … زمان و هزینه صرف کند. در صورتیکه همین امور در مراکز و دفاتر صادراتی یک هفته زمان نیاز دارد. بعلاوه شما می توانید از یک تجربه ۳۰ ساله نیز بهره ببرید.
در ادامه، راضیه کهنسال، مدیر کریدور توسعه صادرات و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان به معرفی این دو مرکز برای شرکتها پرداخت.
وی ضمن اشاره به این مساله که این دو مرکز ذیل مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری فعالیت می نمایند اظهار داشت: هدف از ایجاد باشگاه تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها به محصولات ایرانی است. مساله اصلی در حقیقت این بود که ما یک محصول را در سطح بین الملل ارائه می کردیم و حتی قرارداد فروش آنرا امضا می کردیم، اما بعد از بازگشت به کشور برای تامین محصول گرفتار مشکل می شدیم. چونکه خیلی از شرکتها مشکلات ساختاری داشتند یا نمی توانستند محصول را تحویل دهند. برای حل این مشکل ما آغاز به گروه بندی شرکتها در درجه های کیفی مختلف کردیم. در حقیقت ماموریت باشگاه بصورت شناسایی و رتبه بندی شرکت ها، ترسیم مسیر رشد شرکت ها، پشتیبانی از رشد شرکتها و استفاده از ظرفیت تمام نهادها برای توسعه بازار بین المللی شرکتها تعریف شده است.
کهنسال اشاره کرد: ارزیابی و رتبه بندی شرکتها پروسه ارزیابی و رتبه بندی شرکتها در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان با فاکتورهای ساخت ایران بودن و برخورداری از تیم R&D متخصص، توان تولید انبوه، مجوزهای لازم کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی، سابقه صادراتی، داشتن محصول Hi-Tech، طراحی صنعتی مطلوب، رقابت در قیمت و… صورت می گیرد. باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان امسال کارگاه های مختلفی برای شرکتها برگزار کرد. کارگاه قوانین و مقررات رفع تعهد ارزی که با حضور ۱۰۰ شرکت انجام شد یکی از این برنامه ها بود. برنامه دیگر، نشست آشنایی با بازار قاره آفریقا در اتاق تجاری آفریقا بود که با حضور فعالان و سیاستگذاران بازار آفریقا انجام شد و طی آن مدیران صندوق ها و مسئولان اتاق تجاری ایران-آفریقا به سوالات شرکتها در عرصه صادرات به آفریقا پاسخ دادند. همین طور در آینده برنامه هایی با موضوع صادرات به اسپانیا و تجارت با چین برگزار خواهیم کرد. همین طور باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان، دو نشست هم اندیشی در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی برگزار کرده است. برنامه نشست شرکت های ماشین آلات و تجهیزات پزشکی نیز در تاریخ ۱۶ آذرماه در تبریز برگزار می شود.
شرکت های حاضر در نشست در ادامه این جلسه، چالش ها و مشکلات خود در عرصه صادرات را بیان نمودند. اغلب مسائل مربوط به نقل و انتقال ارز، زمان کوتاه ایفای تعهدات ارزی، مشکلات گمرک و … بود که مسئولان به پیگیری حل آن می پردازند.
منبع: smartcover.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب