فریادی که بی نتیجه ماند ماجرای شکایت از شبکه های اجتماعی به مجلس سنا

فریادی که بی نتیجه ماند ماجرای شکایت از شبکه های اجتماعی به مجلس سنا

اسمارت کاور: در تاریخ 31 ژانویه 2024، کمیته قضایی مجلس سنای ایالات متحده میزبان جلسه ای پرتنش بود؛ جلسه ای که در آن مدیران ارشد بزرگ ترین پلت فرم های رسانه ای مانند متا، تیک تاک، ایکس، اسنپ چت و دیسکورد، در مقابل والدین ده ها کودک قربانی و نمایندگان مجلس قرار گرفتند.



به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، والدینی که با تصاویر قاب شده از فرزندانشان آمده بودند، می خواستند حقیقتی تلخ را آشکار کنند: پلت فرم هایی که قرار بود فضایی برای سرگرمی و تعامل باشند، حالا به ابزاری برای سوءاستفاده، آزار و حتی مرگ خردسالان تبدیل گشته اند! یکی از محورهای اصلی این جلسه، روایت دلخراش خانواده هایی بود که کودکانشان قربانی فضای بی رحم رسانه های اجتماعی شده بودند.

از جمله، داستان سلنا رودریگز، دختر ۱۱ ساله ای که در سال ۲۰۲۱ بعد از سوءاستفاده جنسی در اینستاگرام و اسنپ چت، دست به خودکشی زد. حضور والدین او و دیگر قربانیان فشار سنگینی را بر مدیران پلت فرم ها وارد کرد. نمایندگان مجلس و خانواده ها آمده بودند تا این دفعه سکوت شکسته شود و مدیران ارشد رسانه های اجتماعی در مقابل نتایج فعالیت پلت فرم هایشان پاسخگو باشند. اما آیا عذرخواهی های رسمی و وعده های پیشگیرانه برای والدینی که عزیزانشان را از دست داده اند کافی خواهد بود؟

ابعاد یک بحران پنهان: در رسانه های اجتماعی چه بلایی بر سر خردسالان می آید؟ این جلسه یک هدف روشن داشت و آن هم بررسی اقدامات مدیران ارشد پلت فرم های اجتماعی در مقابل لطمه های جدی و گاه مرگباری که خردسالان و نوجوانان در این فضا تجربه می کنند. ابعاد این بحران در شهادت والدین، گزارش های کارشناسی و حتی سخنان تند نمایندگان آشکار بود. نخست، ماهیت اعتیادآور پلت فرم های اجتماعی به عنوان یکی از عوامل اصلی لطمه ها عنوان شد.

طراحی های پیچیده و الگوریتم هایی که هدفی جز نگه داشتن کاربران برای ساعات طولانی در این فضا ندارند، خردسالان و نوجوانان را به دام چرخه ای معیوب می اندازند. این اعتیاد دیجیتالی نه فقط سلامت روانی آنها را تهدید می کند، بلکه سبب اختلال در روابط اجتماعی و کاهش تمرکز در تحصیل و زندگی روزمره می شود. در ادامه، حضور و فعالیت آزادانه آزارگران و شکارچیان جنسی در این پلت فرم ها به عنوان معضلی هولناک مورد تاکید قرار گرفت. پلت فرم های اجتماعی، با وجود ادعای نظارت و امنیت، بستری برای سوءاستفاده از خردسالان شده اند. ماجرای دلخراش سلنا رودریگز، دختر ۱۱ ساله ای که در سال ۲۰۲۱ قربانی سوءاستفاده جنسی بوسیله اینستاگرام و اسنپ چت شد و در نهایت دست به خودکشی زد، یکی از ده ها داستان تلخی بود که در این نشست به گوش رسید.

ترویج استانداردهای غیرواقعی زیبایی نیز به عنوان معضلی دیگر عنوان شد. نوجوانانی که هر روز با تصاویر و ویدیو های غیرواقعی مواجه می شوند، در دام مقایسه های مخرب می افتند. این روند، اعتماد به نفس آنها را از بین برده و زمینه ساز افسردگی، اضطراب و اختلالات تغذیه می شود. این بحران روانی در سالهای اخیر افزایش شایان توجهی داشته و به نگرانی جدی والدین و متخصصان تبدیل گشته است. در نهایت، به تسهیل دسترسی خردسالان و نوجوانان به مواد مخدر بوسیله رسانه های اجتماعی اشاره شد.



والدین قربانیان توضیح دادند که چگونه فرزندانشان بوسیله این فضاها با فروشندگان مواد مخدر آشنا شدند و تعدادی از آنها بر اثر اُوردوز جان خودرا از دست دادند. رسانه های اجتماعی، به سبب ضعف در نظارت و نبود قوانین سخت گیرانه، ناخواسته بستری برای بسط این معضل شده اند. جلسه ای میان اشک ها و بهتان ها حضور والدین در این نشست، فضا را از یک گفت و گوی خشک و اداری به یک رویداد عاطفی و پرتنش تبدیل کرد. والدینی که با قاب های عکس فرزندان از دست رفته خود حاضر شده بودند، با اشک و بغض از قصه های دردناک زندگی فرزندانشان گفتند.

سناتور لیندزی گراهام، همچون چهره های منتقد، در نطقی تند خطاب به مدیران پلت فرم ها اظهار داشت: «شما زندگی ها را نابود کرده اید. دستان شما آغشته به خون این خردسالان است.» او این پلت فرم ها را نه فقط تهدیدی جهت زندگی افراد، بلکه خطری برای بنیان های دموکراسی خواند. در مقابل، مدیران ارشد رسانه های اجتماعی، همچون مارک زاکربرگ، با ابراز همدردی و عذرخواهی تلاش کردند خشم والدین را کاهش دهند. زاکربرگ اعلام نمود که متا تا حالا بالاتر از ۳۰ ابزار برای کنترل دسترسی خردسالان توسعه داده و همیشه در تلاش است تا محیطی امن تر بوجود آورد. او اصرار کرد که شواهد علمی رابطه مستقیم میان استفاده از رسانه های اجتماعی و لطمه های روانی را تایید نمی نماید. اما این دفاع برای خانواده هایی که فرزندانشان را از دست داده بودند، چیزی جز توجیهی بی اثر نبود.

این جلسه بار دیگر نشان داد که مطالبه گری خانواده ها و فشار افکار عمومی، غول های فناوری را به چالش کشیده است. والدین و نمایندگان سنا بدنبال محکومیت قانونی پلت فرم ها و پرداخت غرامت به قربانیان هستند. همین طور خواهان وضع قوانین جدید برای نظارت بیشتر بر فعالیت رسانه های اجتماعی و مسئولیت پذیری مدیران این شرکتها شدند. مدیران رسانه های اجتماعی باید در مقابل امنیت کاربران پاسخگو باشند ماجرای تلخ این جلسه نشان داد که دیگر نمی توان از کنار بحران لطمه های فضای مجازی بسادگی عبور کرد. پلت فرم های اجتماعی باید از مرحله وعده ها و ابزارهای محدودکننده عبور کرده و به پاسخ گویی واقعی در مقابل نتایج فعالیت خود برسند.

این امر تنها با وضع قوانین الزام آور و محکم ممکن خواهد بود؛ قوانینی که مدیران این شرکتها را وادار کند تا در مقابل امنیت کاربران خود، به ویژه خردسالان و نوجوانان، مسئولیت پذیر باشند. آینده خردسالان در گرو تصمیم هایی است که امروز اتخاذ می شود. اگر قانون گذاران گامی جدی برای اعمال مقررات سخت گیرانه برندارند، بحران فعلی می تواند به ابعادی غیرقابل جبران برسد. زمان تصمیم گیری برای پاسخ گویی غول های فناوری فرارسیده است؛ پاسخی که دیگر با عذرخواهی های تکراری و وعده های بی عاقبت قابل جبران نیست.




منبع:

1403/09/29
11:52:35
5.0 / 5
27
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد