عملكرد مركز ملی فضای مجازی در انتخابات

از بکارگیری هوش مصنوعی تا رصد دقیق ربات ها

از بکارگیری هوش مصنوعی تا رصد دقیق ربات ها

اسمارت کاور: مرکز ملی فضای مجازی با هدف استفاده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ظرفیتهای فضای مجازی در رقابت های انتخاباتی، اقدام به ایجاد ستاد انتخابات کرد که این ستاد خدمات متنوعی به ستادهای نامزدها ارائه داد.


به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نقطه کانونی مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه در فضای مجازی جهت استفاده از فرصت ها و مقابله با لطمه های این فضا در روزهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اقدام به ایجاد ستاد انتخابات کرد که ریاست این ستاد برعهده حجت الاسلام محمدمهدی تجریشی بود. این ستاد با حضور تمامی معاونت ها و ستادهای مرکز ملی، همزمان با ایام انتخابات، طی جلسات گوناگون به طراحی برنامه ها و اقدامات و پیگیری آن پرداخت.
پیشنهاد مرکز ملی فضای مجازی برای بهره مندی کاندیداها از مزایای فضای مجازی
در ایام نخست ایجاد ستادهای انتخاباتی، مرکز ملی فضای مجازی با هدف استفاده کاندیداها از ظرفیتهای فضای مجازی در رقابت های انتخاباتی، نشستی را با نمایندگان نامزدها برگزار کرد. در این جلسه، ضمن تشریح بسته خدمات مرکز ملی به ستادهای انتخاباتی در عرصه های رصد و پایش فضای مجازی، استفاده از زیرساخت ها و سکوهای داخلی در راستای ارتباط با مردم و... دغدغه ستادها در این عرصه نیز شنیده شده که مهم ترین مسئله آنها نحوه برخورد با اخبار جعلی و فیک نیوز ها بود. همین طور سامانه esetad.ir در جهت ارتباط دوسویه میان ستادهای نامزدها و هواداران معرفی گردید که خدمات متنوعی را فراهم نموده بود.

«آمار و تحلیل»، «ارتباط با خردرسانه های بومی»، «ارتباط مردمی»، «هواداران»، «پیوندهای مرتبط»، «سرویسهای همکار»، چت بات های «از هوش مصنوعی بپرسید»، «مشاور ستاد» و «مشاور برخط انتخاب اصلح» و «کمک های مردمی» همچون بخش های سامانه خدمات متمرکز «ای-ستاد» بود. ستاد انتخابات مرکز ملی همین طور بمنظور ساماندهی تبلیغات نامزدها در فضای مجازی و مقابله با تخلفات انتخاباتی، نسخه بروزرسانی شده مقررات فعالیت نامزدها در فضای مجازی را تهیه و جهت ابلاغ به وزارت کشور ارسال کرد.

مرکز ملی فضای مجازی، قرارگاهی برای مقابله با اخبار جعلی

در عرصه انتخابات افکار عمومی با چگالی بالای خبری مواجه می باشد و همین سبب لبریز شدن ظرفیت شناختی افراد می شود. در بین حجم وسیع اخبار، شاهد انتشار شایعات و اخبار جعلی هستیم که جزو دغدغه های اصلی ستادهای انتخاباتی است. مرکز ملی با درک اهمیت این موضوع، در دو مرحله به مقابله با فیک نیوزها پرداخت: مرحله اول مقابله پسینی با فیک نیوز و سپس مقابله پیشینی با فیک نیوز آتی. این دو هدف در سه مسیر «خدمات به نامزدها»، «آموزشهای زودبازده» و «تنظیم گری» دنبال شد.

همین طور سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در آن ایام اعلام نمود که حجم زیادی از کاربران توهین کننده به کاندیداها در شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر ربات هستند و کاندیداها و هواداران شان باید هوشیار باشند چونکه ربات های توئیتر قصد دارند که کاندیداها و هوادارانشان را به واکنش تند مقابل یکدیگر وادار کنند.

تحویل روزانه گزارش های رصد شبکه های اجتماعی به ستادهای انتخاباتی کاندیداها

یکی از خدمات اصلی مرکز ملی فضای مجازی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که مورد توجه روسای ستادهای فضای مجازی آنها هم قرار گرفت، گزارش های رصد روزانه شبکه های اجتماعی بود. مرکز ملی در عرصه رصد و داده کاوی، امکانات و قابلیت های متنوعی را بمنظور توانمندسازی کاندیداها در راستای معرفی برنامه های خود، در اختیار آنها قرار داد. بطور مثال محتوای ساخته شده در رابطه با هر نامزد در سکوهای مختلف بررسی شده و همین طور تعداد محتوا، ابر کلمات و میزان انتشار محتوا به تفکیک هر استان ارزیابی و محتوای آنها به نمایندگان ستادها ارائه شد.

اختصاص دستیار هوش مصنوعی به ستادهای انتخاباتی کاندیداها

علاوه بر پیام های هشدار و ارزیابی های محتوایی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی برای توانمندسازی کاندیداها و ستادهایشان، دستیار هوش مصنوعی در اختیار هر ۶ کاندیدای ریاست جمهوری قرار داد. چت بات «از هوش مصنوعی بپرسید» امکان ارتباط عمیق مخاطبان با کاندیداها را فراهم نموده و در این چت بات، مردم می توانستند پاسخ سوالات خودرا ناظر به هر نامزد، بصورت اختصاصی و دقیق دریافت نمایند. همین طور «مشاور ستاد» دیگر چت بات سامانه Esetad بود که خدمات ویژه ای را به ستادهای نامزدها ارائه کرد.

نسبت گرفتن سکوها با جریان انتخابات ریاست جمهوری

یکی دیگر از اقدامات مهم مرکز ملی در روزهای انتخابات، هماهنگی با سکوهای داخلی برای ارائه خدمات و تسهیل فرآیندهای فعالیت در بستر داخلی برای کاندیداها بود. طبق تعاملی که با مدیران پیام رسان های داخلی برقرار شد، خدمات ارائه شده به نامزدها بصورت یکسان انجام شد و هر یک از صفحات و کانال های رسمی بطور مساوی در صفحه گفتگوی سکوها سنجاق (پین) شد.
سکوهای داخلی که با آنها برای ارائه خدمات و تعامل، هماهنگی صورت گرفت عبارت بودند از ورزش سه، آنتن، نماشا، تماشا، آپارات، سینما تیکت، فیلیمو، دیوار، کافه بازار، مدیانا، دیوار، بادصبا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی، فیدیبو، طاقچه، نوار، حبل المتین، باب النعیم و.... برای بهره گیری مناسب در مدت زمان کم ایام انتخابات، از هر سکو یک نماینده ویژه انتخابات تعیین شد تا بهره گیری از ظرفیت سکوها برای ستادها با سرعت و دقت بیشتری صورت گیرد.

نظر به این که ستادهای انتخاباتی در بهره برداری از ظرفیت سکوهای داخلی توانمندی کمتری داشتند، طی برگزاری جلسات گوناگون ایده پردازی با حضور ۱۵ نفر از کارشناسان فضای مجازی، ظرفیت سکوهای داخلی احصاء و نحوه بهره برداری از این سکوها استخراج و در اختیار ستادهای نامزدها قرار گرفت.

گزارش ویژه صفحات برخی سکوها مانند روبیکا و روبینو از میزان استقبال، روند رشد، جستجوها و میزان تبلیغات نامزدها نیز بصورت اختصاصی بوسیله رابطان مرکز ملی فضای مجازی در اختیار ستادها قرار می گرفت. برای مثال کانال دمسعود پزشکیان در سکوی روبیکا با بیش از ۱ میلیون مخاطب جزو صفحات پرطرفدار این پیام رسان بود و کانال دکتر سعید جلیلی در ایتا هم با ۲۷۷ هزار دنبال کننده بیشترین مخاطب را داشت.
هشدار افزایش محتوای تخریبی و اخبار جعلی مقابل برخی کاندیداها
با نزدیک شدن به روزهای پایانی مناظرات و تبلیغات انتخاباتی، مرکز ملی فضای مجازی شاهد افزایش محتوای تخریبی و اخبار انتخاباتی در فضای مجازی بود که برهمین اساس سخنگوی این مرکز در صفحه شخصی خود به مردم هشدار داد که آمار تخریب ها و اخبار جعلی مقابل کاندیداها در فضای مجازی به شدت بالا رفته است و خواهان هوشیاری مردم نسبت به این بداخلاقی های انتخاباتی شد.
بیشتر بخوانید
سرعت گرفتن کنشگری مجازی در انتخابات با میدان داری پیام رسان های داخلی

تاکید بر حفظ آرامش روانی جامعه و پیشگیری از انتشار اخبار جعلیهمزمان با شروع رسمی رای گیری انتخابات، مرکز ملی فضای مجازی با تولید محتوای جعلی و هدفمند در فضای مجازی روبرو شده و سریعا اعلام نمود انتشار هر گونه خبر و گمانه زنی غیر رسمی از نتایج انتخابات و یا پیشتازی کاندیداها «جعلی» بوده و فاقد اعتبار است و در ادامه از مردم خواست تا آرامش روانی جامعه را حفظ نموده و منتظر اعلام نتایج بوسیله مرجع رسمی آن که وزارت کشور است باشند.

اهداف و نگاههای استانی در ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی
به علت اهمیت فوق العاده ایجاد نقطه کانونی متمرکز و قرارگاه استانی برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در عرصه فضای مجازی و هماهنگی و پیگیری انجام فعالیتهای مرتبط در انتخابات، کمیته امور استان های ستاد انتخابات مرکز ملی در اداره کل امور استانها ایجاد و تشکیل کمیته های ویژه فضای مجازی انتخابات ذیل شوراهای فضای مجازی استانی ابلاغ گردید.
«تشکیل شورای دبیران استانی»، «شناسایی خردرسانه های بومی» و «شناسایی مسائل اولویت دار استانها» همچون اقداماتی بودکه توسط اداره کل امور استانها (کمیته امور استان های ستاد انتخابات) صورت پذیرفت. در گام بعدی، با هدف بهره برداری از ظرفیت استانها در عرصه انتخابات و همین طور ضرورت تشکیل کمیته های ویژه فضای مجازی انتخابات استانی، با ابلاغ سیاست های ستاد انتخابات مرکز ملی، برنامهی ریزی و طراحی بومی و محلی برای اجرای این سیاست منطبق بر شرایط خاص هر استان انجام و عملیاتی شد.
دور اول انتخابات؛ کشف و خنثی سازی طراحی سایبری دشمن
طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، بعد از برگزاری دور اول انتخابات، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان فرمانده امنیت فضای مجازی کشور، اعلام نمود که دور اول انتخابات با هوشیاری متخصصان کشورمان، در امنیت کامل برگزار شد و طراحی های دشمن برای ایجاد اختلال در روند برگزاری انتخابات و فرآیندهای امنیت سایبری آن، کشف و دفع شد.
دور دوم انتخابات در امنیت کامل سایبری برگزار شد
در آخر انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز رییس مرکز ملی فضای مجازی با تکیه بر این که انتخابات در امنیت کامل سایبری برگزار شد، اظهار داشت که با تلاش دو هفته ای مرکز ملی فضای مجازی و تجربیات برگزاری انتخابات اخیر خوشبختانه دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با امنیت کامل برگزار شد.



منبع:

1403/05/04
13:32:03
5.0 / 5
306
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد