بی نیازی از تبادلات کاغذی با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

بی نیازی از تبادلات کاغذی با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

اسمارت کاور: امروزه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با ارائه صدها خدمت، مردم را بی نیاز از تبادلات کاغذی کرده است؛ به شکلی که در سالی که گذشت بیش از 4000 خدمت بوسیله این پنجره ارائه و تعداد کاربران آن از 40 میلیون نفر عبور کرد.



به گزارش اسمارت کاور به نقل از ایسنا، تحقق دولت هوشمند و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه خدمات الکترونیکی همچون وعده هایی بود که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - بعد از دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد.

وی معتقد بود با وجود کوشش های انجام شده در طول سالهای قبل، هنوز در این زمینه عقب هستیم و از نظر کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از نظر کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم که ما باید این شاخص را ارتقاء دهیم.

البته او درباره ی ایجاد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اینطور توضیح داد که ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش های مختلف، در امتداد الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه ی خدمات الکترونیکی گام برداشته و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را ۳۰ پله در فاکتورهای جهانی ارتقاء خواهد داد.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه دستگاه های اجرائی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند که سه فعالیت انجام دهند، اول این که پنجره واحد خدمات هوشمند خودرا راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه های گوناگون آنها اجتناب کنند، دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خودرا بصورت هوشمند بوسیله پنجره واحد خود عرضه کنند و سوم پنجره خدمات خودرا به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» متصل کنند؛ البته دستگاهها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریور سال ۱۴۰۱ به عاقبت می رساندند.

دولت الکترونیکی به مفهوم مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب سایت اطلاع رسانی، راه اندازی مرکز داده یا خرید تجهیزات گرانقیمت سخت افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعامل پذیری دستگاهها شامل اتصال و تبادل را معنا می دهد؛ بدین سبب دولت سیزدهم در امتداد ارائه خدمات دولت بصورت هوشمند قدمهای بلندی برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل نموده است.

در سالی که گذشت این هدف مهم یعنی هوشمند شدن دولت و خدمات ارائه شده از طرف سازمان ها بیش از پیش پیگیری و مورد توجه قرار گرفت؛ به شکلی که تکلیفی که بصورت جدی دنیال شد ارائه ۱۰۰ درصدی خدمات دستگاهها بصورت تمام الکترونیک بوسیله این پنجره بود و بر طبق آن باید همه دستگاهها تا پایان آبان ماه انجام و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خودرا با دستگاه های دیگر بصورت تمام الکترونیکی انجام می دادند.

در این راستا با نزدیک شدن به انتها سال طبق اعلام رسمی مسئولان بیش از ۴۰۰۰ خدمت بوسیله این پنجره ارائه و تعداد کاربران آن از ۴۰ میلیون نفر عبور کرد در حقیقت میزان اتصال دستگاه های اجرائی به درگاه گفته شده به ۹۸ درصد رسید.

از جمله پرکاربردترین سامانه های ملی و استانی متصل به پنجره ملی دولت هوشمند می توان به وزارت آموزش وپرورش، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تامین اجتماعی و پنجره واحد دانشگاهی وزارت علوم اشاره نمود که بیشترین استقبال را از طرف مردم در ماه های اخیر داشته اند و میزان کل فراخوانی خدمات مستقیم و استفاده از سامانه های ملی و استانی از شروع فعالیت تا پایان بهمن ماه، به بالای سه میلیارد فراخوانی رسیده است.

به گفته مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با ارائه طیف گسترده ای از خدمات همچون خدمات حوزه سلامت، امور مالیاتی، آموزش وپرورش، خدمات بیمه ای، امور بانکی و دانشگاهی، به یکی از ابزارهای اصلی در تحقق دولت الکترونیک تبدیل گشته است و باوجود کوشش های انجام شده، توسعه و بهبود این پنجره جهت ارائه باکیفیت خدمات، همچنان در دستور کار قرار دارد تا بوسیله به کارگیری تکنولوژی های جدید، پاسخگویی به نیازهای شهروندان به روشی هوشمندانه تر صورت گیرد.




1403/01/05
13:31:51
5.0 / 5
316
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
اسمارت کاور
smartcover.ir - مالکیت معنوی سایت اسمارت كاور متعلق به مالکین آن می باشد